Nabíjecí stanice

Solární panely pro Váš rodinný dům

1. Typy nabíjecích stanic

Nabíjecí stanice rozlišujeme podle toho, jakým elektrickým proudem nabíjíte elektromobil, a to na AC/ DC.

  • Střídavý proud (AC - Pomalé nabíjení)
  • Stejnosměrný proud (DC - Rychlé nabíjení)

Pomalé AC nabíjení

AC nabíjecí stanice zprostředkovávají komunikaci s řídícím systémem vozidla. Při nabíjení dochází k propojení elektrické sítě s palubní nabíječkou, do které nabíječka posílá střídavý proud v množství, které je schopna přijmout. Palubní nabíječka poté mění střídavý proud na stejnosměrný a pošle ho do baterie.

Nabíječka také sděluje vozidlu, jaký nejvyšší objem proudu může v danou chvíli odebírat podle toho, jak je vytížená elektrická síť. AC nabíjecí stanice tedy reguluje odběry dle aktuálních možností odběrného místa, aby nedocházelo tak k přetížení sítě.

Cenová dostupnost

AC nabíjecí stanice jsou 7x – 10x levnější než DC stanice, což představuje jejich velký benefit. Díky tomu jsou mnohem rozšířenější a může si je pořídit běžný uživatel domů. Jsou také výrazně menší, jednodušší na instalaci a na provoz. Hodí se k nabíjení přes noc.

Rychlé DC nabíjení

DC nabíjecí stanice dnes naleznete na řadě veřejně dostupných míst. Umožňují velmi rychlé dobíjení elektromobilu, jsou však technologicky mnohem složitější a výrazně dražší než AC nabíjecí stanice. Vyžadují také výkonné odběrné místo elektrické energie. Často jsou umisťovány u čerpacích stanic, na hlavních dopravních tepnách a parkovištích.

NEPŘEHLÉDNĚTE!

DC nabíjecí stanice musí umět s vozem komunikovat místo palubní nabíječky pro možnost upravovat parametry výstupního výkonu dle stavu a schopnosti baterie.

Nabíjení stejnosměrným proudem DC umožňuje přenášet vysoký výkon během krátké doby. DC nabíjecí stanice transformuje AC proud na DC proud, následně „překlenuje“ palubní nabíječku a DC proud posílá přímo přes bateriový řídící systém (BMS). Nabíjení proto není omezeno výkonem palubní nabíječky. Je tedy mnohem rychlejší. Extra rychlé (HPC) nabíjení by se dalo dokonce srovnat s natankováním auta se spalovacím motorem.

Při nabíjení AC střídavým proudem dochází k přímému propojení elektrické sítě s palubní nabíječkou. AC nabíječka posílá střídavý proud do palubní nabíječky pouze v množství, které může přijmout. Ten se následně mění na stejnosměrný a posílá se přímo do baterie.

Vyšší pořizovací cena

Díky technologické náročnosti a vyšší pořizovací ceně běžný uživatel většinou jezdí svůj elektromobil nabíjet na veřejně dostupné DC nabíjecí stanice.

Výkon začíná na 50 kW

Běžný výkon DC nabíjecích stanic je okolo 50kW, což je více než dvojnásobek AC stanic. U ultrarychlých nabíjecích stanic je to však až 150kW a Tesla dokonce nedávno vyvinula ultra-rychlé nabíjecí stanice s výkonem až 250 kW!

Shrnutí AC nabíjení versus DC nabíjení

Díky tomu, že máme dva hlavní způsoby nabíjení pomocí AC a DC proudu, je nutné při nabíjení elektromobilu provádět přeměnu z AC střídavého proudu ze zásuvky na DC stejnosměrný proud pro baterie.

K nabití lze použít AC nabíjecí stanice, kde se o přeměnu proudu postará palubní nabíječka. Tato varianta je však pomalejší, ale zato levnější a šetrnější k baterii vozu. AC nabíječky mají výkon obvykle 10 až 22 kW a doba potřebná k plnému napětí je závislá pouze na kabelu, výkonu palubní nabíječky a kapacitě baterie.

Alternativně je možné také využít veřejně dostupné DC nabíjecí stanice, kde je nabíjení sice dražší, ale je hotové během několika minut. Běžně je jejich výkon okolo 50 kW, do budoucna se však u většiny stanic očekává jeho zvýšení. Některé DC stanice dosahují výkonu 150 kW, kde už se jedná o rychlonabíjení. Ty slouží pro delší cesty a zvyšují tak komfort při jízdě.

V poslední době vznikají také mezinárodní standardy a adaptéry. Existují také rozdílné typy konektorů, jejichž přehled přinášíme zde.

Příklady rychlosti nabíjení různých druhů elektromobilů pomocí AC/DC dobíjení.

Za jak dlouho se nabije Mercedes-Benz EQS 450+?

Výkon vozu činí dle výrobce 245 kW, s kapacitou baterií 112 kWh ujede slušných 780 km. Jak dlouho trvá nabití vozu při maximálním výkonu rychlonabíjení 200 kW? Ze 7% na 50% se auto nabije za 16 minut, na 99% pak za 58 minut pomocí nabíjecí stanice Ionity, která dokáže dodat maximální proud 500 A při napětí okolo 400 V, což představuje asi 200 kW.

Nejrychlejší nabíjení na trhu – Audi e-tron GT!

Tento skvostný elektromobil je po stránce nabíjení perfektně vybaven. Dokáže nabíjet nejvyšším výkonem ze všech elektromobilů, konkrétně 270 kW, a to díky nové 800V architektuře. Již za 8 minut lze dosáhnout 50% nabití pomocí DC nabíjení. Za velmi příznivé lze považovat jeho výbavu pro AC nabíjení. V základu je vozidlo vybaveno třífázovou 11kW nabíječkou (lze rozšířit na 22 kW), takže i z AC stanic se auto nabije z 0 na 100% za méně než 4 hodiny.

Jak si vede česká Škoda Citigo-e iV?

Dojezd, spotřeba a doba nabíjení u české Škody Citigo-e iV dosahuje zajímavých hodnot. Ve městě má auto s baterií 36,8 kWh spotřebu okolo 13 kWh na 100 km, v létě může při lehké jízdě dojet i 270 km. To jsou pro provoz ve městě velmi dobré hodnoty. Co se týče nabíjení, 2-fázová palubní nabíječka má výkon 7,2 kW a z domácích AC nabíjecích stanic ji lze nabít z 0 na 100 % takřka za 5 hodin. Pokud budete nabíjet ze 230V zásuvky při maximálním výkonu cca 2,3 kW a tedy i nabití za cca 15 hodin. Rychlonabíjení je na tom překvapivě v porovnání s ostatními elektromobily o něco hůře, z 0 na 91% se vůz v reálu nabije za 1h a 48 minut s průměrným výkonem 18,9 kW (nejvyšší výkon 30,3 kW).

Rychlost nabíjení Volkswagenu ID.4

Elektromobil od Volkswagenu se nabíjí výkonem 126 kW a jeho celkové nabití trvá 1 hodinu. Palubní nabíječka disponuje výkonem 11 kW. Vůz využívá baterii s využitelnou kapacitou 77 kWh (a celkově 82 kWh).

Tesla Model Y

Nesmí chybět v našem hledáčku! Elektřinou poháněné SUV Tesla Model X nabízí úžasný výkon 150 kW a baterii LG o využitelné kapacitě 70,5 kWh, z níž je využitelných 93,7 kWh. Umožňuje rychlonabíjení výkonem 250 kW (palubní nabíječka disponuje výkonem 11 kW). Za 16 minut lze dosáhnout polovičního nabití baterie a plného nabití z 6% na 99% za 71 minut.

2. Jakou nabíjecí stanici mám tedy vybrat pro můj elektromobil

Pro koho je určena

Budeme-li kupovat nabíjecí stanici, musíme se rozhodnout, zda je to pro komerční použití nebo pro domácí potřebu. Je to totiž docela velká investice a je tedy třeba své rozhodnutí důkladně zvážit.

Jaký potřebujete výkon

V první řadě bude důležité uvědomit si, pro koho je nabíjecí stanice určena a kde bude umístěna. Jiné požadavky se kladou na firemní nabíjecí stanici a jiné na domácí. Na základě toho musíme vědět, jaký potřebujeme výkon.

Výkon palubní nabíječky v autě

Při výběru domácí nabíjecí stanice je potřeba zvážit kromě ceny ještě i plno dalších proměnných. Jedním z nich je výkon, který by měl být alespoň takový, jako je výkon palubní nabíječky. Výkon elektromobilu je obvykle v rozmezí okolo 3,7 kW až 22 kW. Na výkon je vázaná pochopitelně cena.

Jaké funkce potřebujete

Zvažte také, zda se vám bude hodit u nabíjecí stanice chytrý systém, jako aplikace pro vzdálenou správu, platební systém, nebo komunikaci s ostatními stanicemi či s domácností. V neposlední řadě zvažte, zda potřebujete, aby nabíjecí stanice byla spíše univerzální anebo si můžete dopřát více pohodlí a pořídit si stanici s kabelem již integrovaným.

3. Cena nabíjecích stanic  Jakou nabíjecí stanici mám tedy vybrat pro můj elektromobil

Domácí nabíjecí stanice AC

Pokud jste zvolili nabíjecí stanici pro domácí použití, doporučujeme se podívat na tyto nabíjecí stanice:

AC dobíjecí stanice do 25 000Kč

V této variantě pořídíte AC stanici se základními funkcemi:

  • Ochrana proti vybavení jističe
  • Nabíjení až 22 kW
  • RfID autorizace

EVECUBE B – 22 kW

  • Jedná se o nabíjecí stanici s nabíjecím výkonem 3,7 kW až 22 kW.
  • Nabízí dynamické řízení zátěže pomocí bezdrátového měřícího modulu.
  • Je v provedení se zásuvkou či integrovaným kabelem.
  • Lze na ni čerpat dotaci.

OLIFEENERGY WALLBOX BASE

  • Univerzální AC dobíjecí stanice, která umožňuje nabíjení všech elektromobilů na trhu.
  • Disponuje nabíjecím výkonem až 22 kW.
  • Lze ji využít doma i venku.
  • Je v provedení se zásuvkou nebo kabelem, či speciálním krouceným kabelem.

AC dobíjecí stanice do 40 000Kč

V této ceně seženete nabíjecí stanici nejen se základními funkcemi, ale často s rozšířenou výbavou. Obsahuje například chytré aplikace, integrovanou čtečku karet rfid a jiné. Záleží na vašich preferencích.

EVECUBE S – 22 kW

  • Jedná se o smart nabíjecí stanici s výkonem 3,7 až 22 kW.
  • Obsahuje aplikaci pro vzdálenou správu a přehledy.
  • Integrována je čtečka RFID karet.
  • Umožňuje měření spotřeby elektřiny (nefakturační)
  • Pomocí bezdrátového měřícího modulu lze dynamicky řídit zátěž.

OLIFEENERGY WALLBOX SMART

  • Univerzální AC dobíjecí stanice, která umožňuje nabíjení všech elektromobilů na trhu.
  • Disponuje nabíjecím výkonem až 22 kW.
  • Lze ji využít doma i venku.
  • Je v provedení se zásuvkou nebo kabelem, či speciálním krouceným kabelem.
  • Pokročilá varianta, která umožňuje spolupracovat se vzdáleným serverem – Autorizace Cloud, OCPP.
  • Umožňuje autorizaci a správu uživatelů, diagnostiku, prioritní řízení výkonu.
  • Další funkce – evidence nabíjení, napojení na interní systém, zveřejnění na mapě stanic, ovládání mobilním telefonem

AC dobíjecí stanice pro dvě auta od 37 000Kč

Máte doma 2 auta a chcete je dobíjet zároveň přes jednu dobíjecí stanici? Není problém.

EVECUBE 2B

  • Jedná se o AC nabíjecí stanici s výkonem 3,7 až 22 kW pro nabíjení dvou elektromobilů.
  • Obsahuje moderní řídící systém nabíjení Web Server a bezpečnostní funkce.
  • 2x zásuvky Typ 2

OLIFEENERGY DOUBLEBOX BASE

  • Odolná dobíjecí stanice pro nabíjení dvou elektromobilů zároveň.
  • 2x zásuvky s příkonem až 22 kW (dohromady 44 kW) nebo kabely Typ 2 či Typ 1
  • Určení pro instalaci do garáží i pro venkovní použití.
  • Umožňuje nabíjení všech elektromobilů na trhu.

Pozor! Ne vždy je k nabíjecí stanici nabíjecí dodáván kabel. Některé nabíjecí stanice ho mají zabudovaný, ale u některých není a je potřeba si připlatit přibližně 4 000 – 10 000 Kč nebo si kabel obstarat jinde.

DC nabíjecí stanice pro komerční využití

Pokud potřebujete mít auto rychle nabité a zároveň zamýšlíte pořídit si dobíjecí stanici pro komerční využití (např. u frekventované cesty, kde není jiná možnost nabití), doporučujeme tyto produkty:

DC nabíjecí stanice od 285 000Kč

V této ceně pořídíte profi DC dobíjecí stanice s rychlonabíjením v provedení samostatně stojícího stojanu.

Olife Energy Stojanová dobíjecí stanice DC 20kW - kabel CCS, 4m

  • Rychlonabíjecí DC stanice, která nabíjí výkonem až 20 kW.
  • Řídí celý proces nabíjení.
  • Je určena pro venkovní použití.
  • Samostatně stojící stojan + jeden kabel s konektorem CCS2 v délce 4 m.
  • Kompatibilní se službou OlifeEnergy Cloud pro vzdálený monitoring, kontrolu, řízení stanice a výkonu (včetně vzdáleného řízení)
DC rychlonabíjecí stanice (výkon) Cena v Kč bez DPH
Olife Energy Stojanová dobíjecí stanice DC 20 kW 285 100
Olife Energy Stojanová dobíjecí stanice DC 40 kW 367 100
Olife Energy Stojanová dobíjecí stanice DC 60 kW 461 100
Olife Energy Stojanová dobíjecí stanice DC 80 kW 553 100